bukit bertangga

di kampung aku ada satu tempat perkelahan yang sangat glemer dengan panggilan bukit tangga. Jadi, bila aku balik ke kumai aku juga tak ketinggalan menjenguk tempat permainan aku masa kecik dulu. tempat berkelahlah dikatakan.

sekarang ni dah banyak berubah dah lanskap bukit bertangga ni. waktu aku kecil dulu kalau nak pergi mandi, biasanya mengambil masa 15 - 30 minit baru boleh sampai, tapi sekarang dah tak sampai 5 minit perjalanan dah boleh mandi. dah ada jalan tar lah katakannnn.

sekarang tak boleh bercerita panjang lagi kerana aku ada urusan yang lebih penting... nantilah kalau ada masa aku boleh ceritakan sikit fasal bulit tangga ni yang dikatakan ada 7 tingkat dan ada gua yang di dalamnya ada kepala kereta api.... tah lah aku sendiri pun tak pernah jumpa... yang aku pasti aku punya pisau rambo pernah hilang kat kawasan bukit tangga nih....

ni ada beberapa keping gambar yang aku sempat ambil sambil aku ronda-ronda hari ni 08.05.2010 lebih kurang pukul 12.45 tgh.


terdapat kolam kecil yang jadi tempat port budak budak kecil main. sekarang musim kering jadi air bukit tangga ni pun turut kering juga.

antara beberapa wakaf yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan yang boleh dijadikan tempat rehat dan rawat.

kawasan anak air yang hampir kering. kalau musim air banyak, ni la tempat yang best utk bersidai dan urutan air semulajadi.


mercu tanda bukit tangga@bukit bertangga.

jalan tar yang dibina dan jambatan simen yang telah dibuat menggantikan jambatan balak suatu masa dulu (masa aku kecik kecik dulu). bawah jambatan ni ada rim besi dari treler balak yang nungkin pernah jatuh atau terbalik dulu.


sehingga aku menulis lagi fasal bukit bertangga nih!!! bye

Comments

Popular posts from this blog

kenali nama-nama jin yang mengganggu manusia

aku dan basikal